Nabytí, ale i darování či prodání nemovitosti je nutné zohlednit v daňovém přiznání. Přiznání k dani z nemovitosti je třeba podat vždy do konce ledna následujícího po roce, ve kterém ke změně vlastnictví nemovitosti došlo. Letošní rok má výjimku. Vzhledem k aktuální pandemické situaci je tento termín posunut o dva měsíce, lhůta končí 1.dubna 2021.
Daň z nemovitých věcí řeší zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí formulář
Finanční úřady mají pro daňové přiznání formulář – fyzický má světlemodrou barvu a je možné ho podat fyzicky i elektronicky. Pokud vlastníte datovou schránku, musíte použít odeslání přes ni.
Elektronický formulář je zde.
K vyplnění jsou potřeba údaje, které lze dohledat na internetu, Jedná se především informace z katastru nemovitostí: Nahlížení do katastru nemovitostí.
Zde je třeba vyhledat parcelu nebo jednotku (podle toho, ke které nemovitosti je podáváno přiznání). Tím se zjistí přesné číslo parcely a výměra, případně jiné náležitosti.
Vyplnění daňového přiznání
Podle zjištěných údajů je možné vyplňovat daňové přiznání. Elektronické je v takovém případě jednodušší, protože provádí výpočty automaticky.
V záhlaví je nutné vyplnit správný finanční úřad (finanční úřad si vybírá podle místa, kde se nachází nemovitost). Případně může pomoci tento odkaz.
- Dále pokračuje oddíl I. – fyzická osoba jako typ daňového subjektu, jméno, adresa trvalého bydliště, RČ (naskočí automaticky z první strany), kontakt.
- Oddíl II. – stavby a jednotky, které lze vyplnit z informací katastrálního úřadu. Předmět daně, katastrální území, údaje o nemovitosti, právní vztah (vlastník / spoluvlastník).
- Oddíl III. – výpočet daně z nemovitosti – formulář napoví co a kam napsat a sám nakonec spočítá daň.
Pak je třeba provést kontrolu, kliknout na Závěr přes protokol chyby a odeslat. E-tiskopis je možné vytisknout, podepsat a poslat nebo donést na finanční úřad.
Pokud má nemovitost více vlastníků, dělá se přiznání pro každého zvlášť.
Čtěte: Daň z příjmů – termíny podání v roce 2021