Co je obchodní model B2B a model B2C

Co je obchodní model B2B a model B2C

B2B nebo B2C? Možná přemýšlíte nad tím, jakým směrem by se váš prodej měl vydat. Existuje řada cest a nejeden majitel firmy prostě musí zvážit, co bude pro jeho podnikání to nejlepší. Co je obchodní model B2B a model B2C. Jaké jsou výhody a který si vybrat?

B2B a B2C

Velice jednoduše řečeno, B2B je „business-to-business“, tedy že společnost poskytuje služby a produkty jiným společnostem.

Oproti tomu je B2C „business-to-consumer“, tedy že společnost poskytuje služby a produkty přímo jednotlivým spotřebitelům.

Jedná se o samostatné obchodní modely, které prostě slouží různým typům zákazníků. V jednom případě jde o jiné společnosti, v druhém o konkrétní konečné uživatele.

Co je obchodní model B2B a model B2C v příkladech

Pro příklad lze použít klidně neurčitého výrobce porcelánového zboží. Ten se rozhodl, že by chtěl prodat své zboží a musí si vybrat, kterou cestou půjde. Buď si tedy vybere B2B a najde si nějakého odběratele, který od něj zboží odkoupí velkoobchodně. Může to být větší koncern nebo třeba obchodní dům (a tak dále). Nebo se rozhodne, že bude zboží nabízet sám přímo, například formou e-shopu, kamenného obhcodu nebo stánkovým prodejem, pak se jedná o B2C.

Je lepší B2B nebo B2C?

Na to jednoduchá odpověď neexistuje. Oba modely totiž mají své klady a zápory a také každý typ podnikání je natolik specifický, že vám jasnou variantu nevybere nikdo. Pro výběr vhodnějšího modelu je třeba vzít v potaz více faktorů, například se rozhodnete podle toho:

  • jaký je druh vašeho podnikání,
  • jaké jsou vaše cíle,
  • v jakém oboru podnikáte,
  • kde podnikáte,
  • jaká je konkurence,
  • jaká je poptávka a podobně.
B2BB2C
–       když vyrábíte zboží ve velkém–       menší množství zboží
–       řešíte skladování–       nižší marže
–       zboží je třeba přepravovat–       omezená doba trvanlivosti nebo použitelnosti
–       alternativně je možné využit tzv. dropshipping–       obvykle jednotné ceny pro všechny spotřebitele
–       více cenových hladin a slev–       web nebo e-shop je nastavený tak, aby přitahoval zákazníky

Nákupní proces B2B vs B2C

Je třeba si uvědomit, že zákazníci se u obou modelů budou chovat poněkud odlišně. Nejlépe je to vidět právě na nákupním procesu.

  • Délka nákupního procesu – zákazníci u B2B nakupují informovanější. Je to dáno tím, že jejich nákupy jsou větší a vlastně jejich výsledek ovlivňuje jejich vlastní podnikání. O nákupech mají také rozsáhlejší a propracovanější zdroje. B2C zákazníci nakupují rychleji a o rozdílech mezi produkty se moc neinformují.
  • Nákupy s emocemi – emocionálním nákupům rozhodně více podléhají zákazníci B2C modelu. Jedná se často o nárazový nákup, třeba když hledají nějaký dárek. B2B mají nákupy promyšlenější a bez emocí.
  • Nakupující – B2C zákazníci jsou obvykle jednotlivci nebo malé komunity, je snazší s nimi navázat vztah. B2B jsou často vyloženě obchodní nebo nákupčí týmy.

 

TIP na článek: Originální dárek pro každou ženu