Co znamenají zkratky B2C, B2B, B2E, B2G
B2C
- „business-to-consumer“ – neboli obchod zamřený ke spotřebiteli. Je to jeden z nejběžnějších modelů, především u e-commerce, neboli elektronického podnikání. Smyslem je získat a udržet si konečného zákazníka. Řešení je tak typické pro maloobchodní prodej.
- B2C kategorie:
- E-shop
- Internetový obchod
- Webshop
- E-obchod
B2B
- „business-to-business“ – neboli obchod zaměřený k dalšímu obchodu. Klasicky se jedná o vztah dvou společností. Cílem prodeje pak není koncový spotřebitel, ale jiná společnost, které vaše produkt nebo služby odkoupí a sama pak nabízí koncovému zákazníkovi. Jedná se o velkoobchodní prodej.
- B2C modely jsou více plánované a obvykle strohé. Nepotřebují totiž oslovovat spotřebitele. B2B naopak musí i vzhledem (webu nebo e-shopu) působit na zákazníka.
B2G
- „business-to-government“ – neboli obchod zaměřený směrem ke státní správě. Běžně se využívá ke komunikaci obchodníků s úřady a orgány státní správy. Využívají se k tomu různé programy nebo aplikace. Představit si pod tím můžeme elektronická podání směrem k úřadům nebo typicky třeba datové schránky.
- Jedním z cílů B2G je zjednodušení a zrychlení komunikace mezi úřady a firmami.
- Setkat se můžeme i s pojmem marketing veřejného prostoru „public sector mareting).
B2E
- „business-to-employee“ – neboli obchod zaměřený směrem k zaměstnanci. Jedná se tedy o model komunikace mezi firmou a zaměstnancem, nebo zaměstnanci mezi sebou. Klasickou podobu si získává v tzv. intranetu.
- Co může obsahovat:
- Firemní strategie
- Plánování
- Firemní politika
- Vzdělávání
- Osobní rozvoj
TÉMA: Co je obchodní model B2B a model B2C
TÉMA: Co znamenají pojmy EBT, EAT, EBIT, EBITDA
foto / archiv LNR