Doba a současné technologie náš život ovlivňují v ohromné míře. Zdá se, že čím víc člověk používá nejrůznější vymoženosti, které mají ušetřit čas i práci, tím více času mu berou a nový nepřinášejí. Všechny ty vychytávky pro pohodlí a klid a rychleji a více vydělaných peněz, koloběh projektů, schůzek, řešení e-mailů, telefonátů atd. Vše je tak nějak hektické a urychlené, často turbulentní. Stíháte při tom všem všechno důkladně zvážit? Tedy přemýšlet nad vším? Proč člověk věnuje tak málo času přemýšlení?
Až na dřeň problému
Možná jen já mám takový pocit, ale přijde mi, že dříve se pro jakoukoli věc a její rozhodnutí / přijetí muselo zvážit celkem hodně věcí. A to z různých pohledů, jako jsou zkušenosti, dostupné informace, názory okolí, možná rizika. Jasně že je to tak i nyní, ale možná se u hodně věcí nejde do takové hloubky. Ale většinou je prostě třeba promyslet, jestli věc má smysl, jestli ji ustojíte, zvládnete, zda vás nepoloží, jestli ji může něco ohrozit atd.
Měřitelné ukazatele
Určitě to dobře znáte. Běháte ze schůzky na schůzku, na porady, máte tisíc telefonátů měsíčně, hodnotící konzultace a v čem je jejich gró?
- Míra produktivity – což není nic jiného než klasické: co je hotovo, co je rozpracováno, kde to stojí a na čem,
- finance – kolik to stojí, kolik to stát bude, jak to udělat levněji, jak z toho víc získat,
- výkon – jak to pomohlo, jaký je růst,
- akce – rychlost, jak reagovat na trh, kdy vypustit který produkt, co dělat rychleji, na co dát důraz.
Někdy jsou důležitějšími věcmi ty neměřitelné
Za tím vším je snaha maximalizovat produktivitu, snaha vyřešit vše co nejrychleji bez potřebného vhledu nebo řešení problému do důsledku. Snadno tak vzniká i past, kdy například počet nevyřízených e-mailů je jak rudý hadr na býka, přináší nervozitu, nesoustředění, pocit selhání. A míru produktivity pak zohledňujete počtem e-mailů, na které jste jakkoli odpověděli. Takže rychleji, rychleji, rychleji.
Kladete si ty správné otázky?
Máte před sebou důležitý úkol, u kterého tlačí čas? …(a u čeho čas netlačí, že)… a snažíte si říct:
„Je to fakt důležité, takže se nad tím pojďme opravdu zamyslet?“
„Je to fakt dost promyšlené, nešlo by to i jinak?“
„Zamysleli jste se nad tím, proč to nefunguje dobře?“
Chce to čas a možná i múzu
Fakt nemusí být automatické, že ze sebe budete kdykoli chrlit nápad za nápadem, všechno vědět a znát. Zkuste si prostě na přemýšlení najít čas. Tempo současného života je vážně hodně rychlé, ale každá velká věc se jednoduše musí zrodit, a to v hlavě, nebo v hlavách.
Přemýšlení je samozřejmě prací, i když tak nebývá vnímáno
Asi si těžko dovedete představit, že budete svým klientům nebo zákazníkům fakturovat x hodin za přemýšlení. Ale udělejte to – a vymyslete jak!
TIP: například jako „příprava projektu“, „zpracování konceptu“ a podobně.
Jestli chcete být ve své práci dobří, udělejte z toho, že něčemu věnujete svůj čas, zkušenosti, znalosti, a především tu tvůrčí hloubku a probírání věci ze všech úhlů, prostě normální položku na faktuře. Dejte tomu název, cenu, časový rámec, a vlastně i možnost, že se výsledek nedostaví hned.
Přemýšlení je životně důležité
I když už si nyní dovedete představit, že lze vymyslet, jak dát tuto činnost na fakturu, těžko si asi představíte, že ji dáte do popisu pracovní činnosti vašich zaměstnanců, nebo jako program na porady.
Přitom ale tak nějak každý tuší, že tam přemýšlení přece je. Jinak by ani nic nefungovalo.
Proč člověk věnuje tak málo času přemýšlení?
Ale pořád je hodně lidí, co si čas na přemýšlení vyhradit neumí nebo nechtějí a dělají věci tak nějak automaticky, nebo z donucení.
Ale pak se také může stát, že
- vás minou skvělé šance,
- budou vás mrzet promarněné příležitosti,
- budete hasit zbytečné problémy,
a to jen proto, že se věci odbyly, byly nedostatečně promyšlené, špatně rozhodnuté, nedotažené.Rozhodně pak nebudete chtít slyšet, že to bylo jen proto, že to hodně spěchalo a nebyl čas to lépe zvážit atd.
TIP NA ČLÁNEK: Podnikatelský nápad? Udržte si své nadšení a zároveň vše promyslete
Takže co je za problém?
Že myšlení bolí?
Že se člověku prostě nechce?
Že je líný hledat nějakou cestu, něco, co ho bude stát teď nějaký čas, ale může mu vyřešit spoustu věcí v budoucnu?
Zase ta měřitelnost
Nebo je to ta (ne-)měřitelnost hodnoty myšlení? Přitom všechny věci jsou o přemýšlení. Přemýšlíte, jak a kdy spustit novou kampaň, jaký by měl být marketing, co třeba přidat za příspěvek na LinkedIn atd. Ale přece jen výsledky těchto akcí se měří lépe.
Natrénovat se dá vše
Proč člověk věnuje tak málo času přemýšlení?
Přemýšlení je třeba trénovat. Mozek jede prostě pořád, někomu naplno, někomu méně, každopádně odpočinek někdy nepřichází ani v noci. Navíc jej ovlivňuje strašná spousta faktorů, vlivů, vjemů, rušivých elementů, informací apod. Často se prostě každý přistihne, že mu myšlenky utíkají jinam, že se nesoustředí.
Možná si upravte i běžné rituály
Snažte si na chvíli ztlumit telefon, vypněte notebook, ztište hudbu, a neodpovídejte na e-maily, vypusťte z hlavy příspěvky na sociálních sítí. Najděte si klidné místo a nechte hlavu, ať dělá, co umí.
Přemýšlení je tak často o tom vyhradit si volný čas i prostor, být na tuto činnost naladěn, zkusit se oprostit od pocitu, že možná někde je třeba vaší pozornosti zrovna více. Udělejte z toho chtěnou věc.
Vracejte se v myšlenkách ke svým projektům a promýšlejte, zda dobře fungují, zda nepotřebují nějakou úpravu nebo změnu, aby fungovaly lépe.
Věnujte se pečlivě i novým věcem, abyste mohli odevzdávat výsledky své práce v co nejlepší kvalitě.
Nespěchejte a přemýšlejte.
foto / archiv LNR