Co dělat, když vystavíte fakturu a obchod nakonec neproběhne? Nebo dojde k vrácení zboží či jeho. Pokud jste podnikatel, tak to nemůžete jen tak přejít. Je potřeba to vyřešit i „papírově“. V takovém případě je proto třeba do účetnictví vložit doklad, který tuto situaci narovná. Doklad, který situaci opraví na skutečný stav. Proto funguje dobropis jako opravný daňový doklad.
Opravný doklad – ve chvíli, když nejste plátce DPH.
Opravný daňový doklad – ve chvíli, když jste plátce DPH.
Plátce DPH vždy vystavuje opravný daňový doklad
Je to důležité pro opravu základu daně, ke které může dojít:
- Po dni uskutečnitelného zdanitelného plnění (zboží bylo dodáno),
- po přiznání daně z přijaté úhrady (typicky přijatá záloha, platba).
Kdy lze vystavit dobropis
Podmínky pro vystavění dobropisu vyplývají ze zákona o DPH (zákon č. 235/2004 Sb.)
K vystavení dobropisu může dojít,
- Když se zboží nedodá,
- dojde k zrušení části nebo celé objednávky,
- když se zboží vrací například po domluvě nebo v rámci reklamace,
- případně i při změně ceny (snížení), která nastane po vzniku daňové povinnosti apod.
Náležitosti dobropisu
- označení stran, kterých se týká, tedy obdobně jako na faktuře, včetně uvedení IČ a DIČ,
- číslo původní faktury,
- číslo dobropisu,
- den uskutečnění zdanitelného plnění,
- vhodně také důvod opravy,
- rozdíl mezi opravenou a původní částkou,
- rozdíl mezi daněmi (používá se sazba daně platná v době vzniku daňové povinnosti).
Je nějaký termín na vystavení dobropisu?
Podle zákona by měl být dobropis vystaven do 15 dnů ode dne, kdy jste zjistili důvod, proč nějakou opravu řešit.