Elevator pitch – mějte vždy připravenou svou rychlou prezentaci

Elevator pitch – mějte vždy připravenou svou rychlou prezentaci

Rozhodující příležitost můžete dostat třeba jen jednu a budete na její využití mít třeba jen několik sekund. A pokud na to nebudete připraveni nebo takové příležitost přijde skutečně nečekaně, můžete ji snadno ztratit. Proč se tedy předem nepřipravit? Například díky rychlé prezentaci, které se také říká elevator pitch.

Zaujměte ve výtahu

Ať už stoupáte ke hvězdám, nebo jezdíte výtahem jen několik pater, určitě víte, že čas strávený ve výtahu není dlouhý. Trvá třeba jen několik desítek vteřin. A právě výtah je skvělou představou, kolik času můžete mít na to, někoho sebou nebo svým projektem oslovit. Určitě jste to viděli v nějakém filmu, když někdo s nějakým nápadem nebo myšlenkou využil chvilkového času ředitele společnosti, kterého potkal ve výtahu a během té krátké společně strávené chvíle mu v základních bodech dokázal předat myšlenku předat, zaujmout a pak také prorazit.

Představte se za 30 vteřin

Řeč pro „výtahovou“ komunikaci by měla být jednoduchá, velmi snadno zapamatovatelná, a především vystihující v základních bodech to nejpodstatnější. Mělo by to být stručné shrnutí o vás, nebo o tom co děláte, jaký máte projekt, myšlenku nebo třeba co prodáváte. Trvat by to mělo ideálně nějakých 30 až 60 vteřin. Na takovou dobu byste měli mít vždy připravenou jasnou prezentaci, abyste mohli využít kdykoli jakoukoli potenciální možnost oslovit majitele firmy, investora, manažera nebo zákazníka. Nebo třeba známého nebo nový kontakt na večírku, když se vás najednou zeptá: „a vlastně, co děláte?“

Elevator pitch jako zásadní krok

Elevator pitch komunikace by měl být základním odpíchnutím, které vám může otevřít dveře pro další prostor pro další jednání s lidmi, kteří vám mohou pomoci na cestě dál. Je vhodný na zaujmutí před pracovním pohovorem (i při samotném pohovoru – typicky otázka: „řekněte nám něco o sobě…“), při online rozhovoru, networkingu i při různých kampaních nebo neformálních setkáních. A především musí být přesvědčivý. Nelze čekat, že hned svůj produkt prodáte, ale že jím dokážete natolik zaujmout, abyste ho v budoucnu prodat mohli.

TÉMA: „Záludné“ otázky na pracovním pohovoru

Příprava a trénink

Řada lidí umí takovou prezentaci vystřihnout kdykoli a bez přípravy. Pokud ale mezi ně nepatříte, nic se neděje. Pomůže připravit se předem.

Váš výtah, a to jako výtah vaší prezentace, by mohl být například takový:

  • Nejdříve se trochu uvézt, tedy kdo jste,
  • pak co děláte, jaké vidíte poslání nebo cíle,
  • hned zmínit výjimečnost, tedy čím se nebo to co děláte odlišuje, jakou nabízí přidanou hodnotu,
  • zmínit můžete něco vtipného nebo třeba statistiku, cennou myšlenku, něco, co zaujme vaše publikum.

Se všemi těmito prvky si vzájemně hrajte, sepisujte je, propojujte, zkuste volit jasná a výstižná slova. Žádná dlouhá souvětí, spíš co nejsvižnější a nejjasnější slova. Zkoušejte si prezentaci nahlas a měřte i čas (aniž byste drmolili), který by měl být jen v řádu desítek vteřin (60 a méně).

Elevator Pitch – mějte vždy připravenou svou rychlou prezentaci

Takže jdeme na to podrobně?

  1. Co nejvíc nápadů

S tím může pomoci klasický skupinový brainstorming – tedy šikovná metoda, která může vyčlenit větší množství nápadů na dané téma. Víc hlav víc nápadů, ale funguje to i u jednotlivců. Prostě sednout si, zamyslet se a generovat myšlenky a návrhy nejrůznějších řešení. Na co se zaměřit?

  • Co nabízíte nebo znáte takového, že to přináší nějakou hodnotu?
  • V případě nabídky služby nebo zboží – kdo je zákazník a čím pokrýváte jeho potřeby? Proč by vás nebo vás produkt měl chtít a potřebovat?
  • Jak problém nebo potřebu řešíte? V čem je vaše vize nebo přímo poslání?
  1. Jaké jsou cíle?

Na jaký cíl svým projektem míříte? Jaké jsou vaše výzvy? Zkuste popsat proč vaše myšlenka má na to, aby si našla klienty nebo řešila nějaký problém?

  1. Hodnoty

Jakou svou vlastní přidanou hodnotu přinášíte? Zaměřte se na to, co vás odlišuje, s čím novým nebo inovativním přicházíte. V čem je vaše jedinečnost?

  1. Zaujměte

Zkuste do prezentace vložit také nějaké překvapení nebo háček či fakt, který skutečně zaujme. Tento bod můžete dát stejně dobře uprostřed povídání stejně jako na samém začátku nebo na konci. Musí to být něco, co bude mít potenciál otevřít dveře pro další komunikaci.

Elevator pitch – jen to nejdůležitější

V této chvíli byste před sebou měli mít velkou prezentaci. Tu můžete v budoucnu využít pro profesionální prezentaci trvající delší dobu. Z ní ale nyní zkuste vytvořit výtah  – stručný výtah – který bude vystihovat základní myšlenky a body. Tedy text upravujte, zkracujte a vyšperkujte. Délka krátké prezentace by měla být 30 až 60 vteřin. Je vhodné ji procvičovat nahlas, ať se zbavíte všeho zbytečného nebo málo přesvědčivého.

Pozor

  • Nemluvte familiárně a žoviálně,
  • nebuďte v řeči zbytečně rychlí a nedrmolte,
  • i když se budete muset třeba část textu naučit zpaměti, snažte se ať zníte přirozeně,
  • přizpůsobujte svou řeč situaci i těm, kterým ji říkáte (když na vás opravdu nebude mít někdo čas, nenuťte ho k poslouchání), nelze vše používat univerzálně.

Kde všude se dá TAKÉ použít elevator pitch

  • Na webu v sekci „O nás“,
  • při budování značky,
  • v životopise,
  • na pohovoru,
  • při neformálním setkání,
  • na konferenci,
  • klidně i stručně v e-mailu nebo na sociálních sítích (typicky LinkedIn),
  • při tvorbě bannerů nebo letáků.

foto / archiv LNR