Firemní kultura jako nezbytný základ fungování firmy

Firemní kultura jako nezbytný základ fungování firmy

Co si představit pod pojem firemní kultura? Obecně třeba hodnoty, nějaké normy, vnitřní přesvědčení, postoje a chování, které žádaným směrem ovlivňují chod firmy a chování jejích zaměstnanců. Je to způsob, jakým se firma rozhodla fungovat. Projevovat by se měla v každodenním chodu společnosti, v chování zaměstnanců, jejich komunikaci i přístupu k práci.

Nemusíte o ní ani vědět

I firma, která si vědomě hodnoty firemní kultury nenastavila, je má. Jedná se totiž o zavedený typ chování vůči zaměstnancům, chování zaměstnanců obecně a konečně vystupování firmy nebo jednotlivců vůči okolí. To znamená, že se firemně zavedená kultura nakonec může projevovat na přístupu k zákazníkům a ve výsledku výrazně ovlivňovat úspěšnost firmy.

Co ohrožuje chod firmy

Pokud má firma špatně nastavené mechanismy, například, když se majitel arogantně chová k zaměstnancům, když je nechá, aby nedodržovali BOZP, aby se chovali neprofesionálně v obchodních stycích, když je nechá mluvit drze se zákazníky, nedotahovat věci do konce a podobně, to vše se projeví i navenek. Zákazníci nebudou chtít opravit auto v opravně, která je zaskládaná sudy vyjetého oleje, kde automechanik kouří nebo zákazníkům tyká. Zákazníci nebudou chtít komunikovat s obchodním zástupcem, který na jednání přijede v teplácích s dírou na koleně a který bude machrovat, že takových klientů může mít do konce týden deset. Zákazník si nebude kupovat v prodejně, kde uprostřed prodeje vytírá podlahu a brání přístupu k pultům „dokud to neuschne“.

I drobné věci mohou ovlivnit úspěšnost celé firmy nebo ochotu a vlastní aktivitu zaměstnanců zapojit se do práce a zvyšovat zisk.

Klíčové prvky firemní kultury

Za klíčové mohou různé firmy považovat různé věci. V obecnosti ale mohou být například:

  • Vize a mise společnosti – tedy především jaké cíle si firma klade a jaké hodnoty vyznává.
  • Rituály a tradice – způsoby, jakými firma využívá úspěchy nebo řeší výzvy.
  • Komunikace – jakým způsobem zaměstnanci a vedení komunikují a spolupracují (a to spolu i navenek).

Firemní kultura je tedy nejen o tom, jak se zaměstnanci cítí v práci, ale také o tom, jak firma funguje jako celek a jak se vyrovnává s výzvami na trhu.

Ústupky jako firemní kultura

Dokonce i ústupky vůči zaměstnancům mohou být součástí firemní kultury, pokud jsou v souladu s hodnotami a přístupem organizace. Firemní kultura je totiž založena na způsobu, jakým firma jedná se svými zaměstnanci, a na tom, jak podporuje jejich spokojenost a motivaci.

Jak ústupky zapadají do firemní kultury?

Například:

  • Flexibilní pracovní doba nebo možnost práce z domova, což je stále častější požadavek zaměstnanců v moderních firmách.
  • Podpora vzdělání, aktivního přístupu a nových nápadů, což zahrnuje přizpůsobení pracovního prostředí různým potřebám zaměstnanců.
  • Otevřená komunikace a řešení konfliktů, kdy firma naslouchá zaměstnancům a přizpůsobuje se jejich potřebám, aby vytvořila důvěryhodnou a otevřenou atmosféru.

Nastavení správných hodnot v rámci firmy pak vyžaduje jejich uplatňování i vůči zákazníkům nebo třeba úřadům. Výsledkem je pak nejen vyšší loajalita zaměstnanců, ale také vyšší krédo firmy a její konkurenceschopnost.

foto / archiv LNR