Klamavá reklama jako nekalosoutěžní praktika

Klamavá reklama jako nekalosoutěžní praktika

Klamavá reklama je nezákonná praktika týkající se nekalé soutěže. Jde tedy o konkrétní zákonem pojmenovanou skutkovou podstatu nekalé soutěže a jako taková je zakázaná. Přesto se v každodenní praxi s prvky klamavé reklamy setkáváme. Klamavá reklama jako nekalosoutěžní praktika.

Kde klamavá reklama upravena

Do konce roku 2014 byl pojem klamavé reklamy ustanoven v obchodním zákoníku. Po jeho zrušení byla problematika v soukromoprávním pojetí přesunuta do nového občanského zákoníku, konkrétně do Hlavy III Závazky z deliktů, oddíl 2 Nekalá soutěž.

Nekalá soutěž

Nekalá soutěž je jednání soutěžitele, který se v obchodním styku dostane do rozporu s dobrými mravy soutěže a může svým jednáním přivodit jiným soutěžitelům (nebo zákazníkům) újmu. Nekalá soutěž je zakázána. Jde především o:

  • klamavou reklamu,
  • klamavé označování zboží a služeb,
  • vyvolání nebezpečí záměny,
  • parazitování na pověsti závodu, výrobku či služeb jiného soutěžitele,
  • podplácení,
  • zlehčování,
  • srovnávací reklama, pokud není dovolena jako přípustná,
  • porušení obchodního tajemství,
  • dotěrné obtěžování a
  • ohrožení zdraví a životního prostředí.

Výčet není absolutní, za nekalou soutěž mohou být považována i jiná jednání, která splňují znaky nekalé soutěže (bojkot soutěže, přetahování zaměstnanců nebo zákazníků apod.).

Klamavá reklama

V běžném životě se pravděpodobně nejčastěji můžeme setkat s klamavou reklamou. Té se věnuje § 2977, kde se uvádí že klamavou reklamou je reklama, která má podpořit odbyt movitých nebo nemovitých věcí nebo poskytování služeb, včetně práv a povinností, klame nebo je způsobilá klamat podáním nebo jakýmkoli jiným způsobem osoby, jimž je určena nebo k nimž dospěje, a tím i zřejmě způsobilá ovlivnit hospodářské chování takových osob.

Při posuzování se přihlíží ke všem jejím výrazným znakům, zvláště pak:

a) dostupnosti, povahy, provedení, složení, výrobního postupu, data výroby nebo poskytnutí, způsobilosti k určenému účelu, použitelnosti, množství, zeměpisného či obchodního původu, jakož i podrobnějšího vytčení a dalších znaků zboží nebo služeb včetně předpokládaných výsledků použití nebo výsledků a podstatných znaků provedených zkoušek či prověrek,

b) ceny nebo způsobu jejího určení,

c) podmínek, za nichž se zboží dodává nebo služba poskytuje, a

d) povahy, vlastností a práv zadavatele reklamy, jako jsou zejména jeho totožnost, majetek, odborná způsobilost, jeho práva duševního vlastnictví nebo jeho vyznamenání a pocty.

Příklady klamavé reklamy

Letáky supermarketu, které lákají na zboží za nízkou cenu, při nákupu ale není tato cena zohledněna.

Ovocné nápoje, které uvádí, že mají 100% obsah konkrétního ovoce, ale složení uvádí určitou část % i jiného ovoce.

Výrobky na podporu hubnutí, které „zaručují“ opravdové hubnutí.

Časově omezená nabídka nákupu z důvodu likvidace prodejny, která se ale nelikviduje.

Jak se obránit klamavé reklamě?

  1. Spotřebitelé mohou podat stížnost na Českou obchodní inspekci (ČOI), která má pravomoc prověřit reklamní praktiky a udělit pokuty za klamavou reklamu. Je důležité si uvědomit, že ČOI nezajišťuje náhradu škody, ale může podnikateli uložit sankce.
  2. Spotřebitelé musí být obeznámeni s tím, co klamavá reklama obnáší. Například, pokud reklama slibuje něco, co není pravdivé, nebo pokud je cena prezentována bez DPH, může to být považováno za klamavou praktiku.
  3. Je důležité umět rozlišit mezi běžnou reklamní nadsázkou a klamavou reklamou. Klamavá reklama se vyznačuje nepravdivými informacemi, které mohou ovlivnit rozhodování spotřebitele.
  4. Nové právní úpravy v občanském zákoníku zajišťují lepší ochranu spotřebitelů před klamavou reklamou, což zahrnuje i možnost obrátit se na soud v případě, že dojde k porušení práv spotřebitele.
  5. Spotřebitelé by měli být informováni o svých právech, jako je možnost vrátit zboží do 14 dnů bez udání důvodu, což je právo, které vyplývá ze zákona.

Postih za klamavou reklamu

Pokud se podnikatel dopustí klamavé reklamy, hrozí mu především finanční postih. Tento postih se může lišit v závislosti na velikosti společnosti a rozsahu klamavé reklamy. Klamavá reklama je považována za nekalou obchodní praktiku, a proto může být sankcionována příslušnými orgány, jako je Česká obchodní inspekce (ČOI). V případě, že je reklama označena za klamavou, může být podnikatel povinen nejen zaplatit pokutu, ale také napravit škody způsobené spotřebitelům, což může zahrnovat vrácení peněz nebo výměnu zboží.

foto / archiv LNR