Obecně je zažité, že vystavená faktura je obvykle opatřena razítkem i podpisem dodavatele. Ale například u OSVČ, která vystavuje jednotky faktur ročně je opatření firemního razítka možná zbytečností. A pak je otázka, zda musí být na faktuře razítko a podpis, aktuální. Jak to tedy je?
Co říká legislativa
Zákon o účetnictví (č. 563/1991 Sb.) stanovuje náležitosti účetních dokladů následovně:
- označení účetního dokladu,
- obsah účetního případu a jeho účastníky,
- peněžní částku nebo informaci o ceně za měrnou jednotku a vyjádření množství,
- okamžik vyhotovení účetního dokladu,
- okamžik uskutečnění účetního případu, není-li shodný s okamžikem podle písmene d),
- podpisový záznam podle § 33a odst. 4 osoby odpovědné za účetní případ a podpisový záznam osoby odpovědné za jeho zaúčtování.
Razítko a podpis
Na faktuře nemusí být razítko a podpis osoby (firmy), která ji vystavovala. Zákon hovoří o podpisovém záznamu, ale ten se týká odpovědné za účetní případ a podpisový záznam osoby odpovědné za jeho zaúčtování. Jedná o podpisy osob na straně odběratele (např. účetní) a ne tedy na straně dodavatele. Razítko ani podpis proto nejsou zákonnou povinností podnikatele. Dodavatel není povinen je používat v obchodním či úředním styku a faktura bez těchto náležitostí je platná.
foto / archiv LNR