Dát něčemu správný název, jméno, které bude fungovat, lidé si ho budou pamatovat. Takové, které bude automaticky spojovat vaši činnost nebo produkt s vámi tak, že se vám zvýší prodej nebo obecné povědomí o vás. To se může zdát jako jednoduchá věc, ale většinou to tak teda není. Váš byznys nemá zapadnout mezi jinými, a to první, co proto můžete udělat, je dát mu správný název / značku / pojem / logo.
Jméno má každý
Každá věc, služba, nápad, ale i zvíře nebo člověk mají svůj název nebo přímo jméno. A i když je vše jedinečné, někdy se názvy nebo jména opakují. U lidí se to samozřejmě snese, po světě chodí tisíce Josefů, Janů nebo třeba Katek a mohou mít i stejná příjmení. Odlišují se nejen vlastní osobností, ale i datem narození, bydlištěm, vnějším vzhledem atd. Ale pokud někdo z nich rozjíždí svůj byznys, měl by brát v potaz, že si většinou s názvem podnikání odvislého od svého jména nepomohou. Firma Jana Nováka nebo třeba Katky Malé, to nemusí nikomu nic říkat. Neplatí to tak vždy, samozřejmě. Zvlášť rodinné firmy s dlouhou tradicí si naopak na jméně (většinou prvního majitele) hodně zakládají. A tam to může fungovat.
ČTĚTE: Rodinné podnikání – zlatý důl nebo konec rodinných vztahů?
Název firmy – zaměřte se na jedinečnost
Podnikatelské prostředí se u nás celkem dynamicky rozvíjí, takže nalézt pro svůj podnikatelský záměr originální pojmenování, může být poněkud složité. Myšleno tím, abyste neopakovali již použité výrazy a nevystavovali se tak nebezpečí záměny s jinou firmou a podobně.
Základní pravidla pro název firmy
Název firmy – produktu – značka musí být vidět a musí být chytlavý.
Taky by měl být nadčasový, abyste se po pár letech neohlíželi po přejmenování (to samozřejmě jde, ale nemusí to být ani levná ani ta nejlepší volba).
Co by to chtělo?
- Jednoduchost
- Trefnost
- Originalitu
- Sklonnost (ať se s názvem dá pracovat v běžné mluvě)
- Minimum diakritiky
Vymýšlejte sami nebo s pomocí
Pokud na vymýšlení tak úplně nestačíte, poraďte se s někým, komu je obor blízký, nebo využijte nejrůznější pomocníky, třeba:
- Pečlivá (a klidně i vtipná) hra se slovy,
- hledání slov, které souvisí s předmětem podnikání,
- eliminace výrazů, které používá přímá konkurence,
- úprava výrazů, možnost využití jejich cizojazyčné verze,
- slova s písmennými přesmyčkami, zkrácená, kombinovaná, skládaná.
Použijte klidě i online prostředků, které s názvem pomohou:
- portmanteaur.com – jedná se o výbornou platformu, kde zadáte dvě a více slov a program vám vykombinuje různá spojení – mohou posloužit jako skvělá inspirace
Může to vypadat například takto:
- naminum.com – zde se zase k zadanému výrazu doplní automaticky různé předpony nebo přípony
Může to vypadat například takto:
Dobře fungujícím způsobem tvorby názvu jsou zkratky. Například spojení jména a předmětu podnikání atd.
Někdy dobře zvolený název může znamenat všechno
Kvalitně zpracovaná značka přináší úspěchy neustále. Je zřejmě, že si hned vybavíte nějakou spojitost mezi názvem a produktem nebo službou, když uslyšíte například: Madeta, Nescafé, Coop, Kofola, Bandi a podobně. Na tisíce dobře zvolených názvů (a náležité propagace, nebo jistoty, kterou značka u zákazníků spojuje název s opravdovou kvalitou) pak vychází statisíce značek, které prostě zapadnou, protože jsou bez nápadu. A přitom také mohou nabízet kvalitu či profesionalitu.
Proto to nepodceňujte, a ještě před založením společnosti nebo uvedením výrobku na trh o názvu pečlivě přemýšlejte. Často se na trefný a šikovný název přijde úplnou náhodou.
Pomoc zvenčí
Další formou, pokud vás vážně nic nenapadá, je možnost vložit tuto práci s hledáním na bedra někoho jiného. Řada šikovných a kreativních lidí se zabývá tvorbou značky nebo vymýšlením log, názvů či propagačních obratů. Třeba na www.textynamiru.cz a podobně. Čeština je nesmírně bohatý, zajímavý a pružný jazyk, který umožňuje vytvářet naprosto originální texty – a to i v případě, že třeba řešíte copywriting, PR články, popisky produktů, textaci webu a podobně.
Kombinujte s doménou
Ne vždy vyjde nápad spojit název firmy nebo podnikání s doménou. Možná proto, že doménu vybíráte později, když už je firma zavedená a její znění je již obsazené, nebo to prostě kombinovat nejde. Ale jistě je výhodou mít doménu webových stránek shodnou s názvem hlavní činnosti nebo značkou firmy. Zjistit, jestli je doména volná nebo ne, je dost jednoduché, můžete využít například: KONTROLA DOMÉNY.
Na název klidně pomalu, ale důkladně
Nespěchávejte to, pokud nemusíte. Promýšlejte vše ze všech stran, s ohledem na výslovnost, na možnost nepříjemného komolení i s ohledem na srozumitelnost tématu. Na názor se klidně někoho zeptejte, někoho ve svém okolí, ale ideálně i někoho, na koho bude celá věc cílit. Inspirujte se třeba na netu, projíždějte (klidně i několik dní) webové stránky konkurence u nás nebo ve světě. Zkoušejte zadávat typická slovní spojení a zjišťovat, co vám ukáže vyhledávač.
Můžete si udělat i přehled, co by vlastně měl název splňovat, například:
- co od něj očekáváte (výstižnost, vtip, srozumitelnost,…)
- kontext s činností (u podnikání) nebo vlastnostmi (u produktu)
- srozumitelnost a chytlavost pro zákazníky
- současné zajištění domény
- zajištění ochranné známky (vyplatí se vždy, především pak když vstupujete na trh s něčím novým, nebo vymyslíte opravdu vynikající logo)
- vizuál značky
- příběh
ČTĚTE: Ochranná známka a jak ji registrovat, jaký je rozdíl mezi ® a ©