Máte výborný podnikatelský nápad a nemůžete se dočkat, až začnete vydělávat velké peníze něčím, co vás baví? Máte dojem, že něco takového tu ještě nebylo, že je dobré hodit všechno za hlavu, dát hned výpověď v práci?
Co když to ale nevyjde? Co když vás zarazí možné překážky, co když na trhu hned neprorazíte? Každý, i ten sebelepší nápad k podnikání, je totiž nutné důkladně promyslet. Mnoho dobrých nápadů totiž zbytečně nevyjde, protože opadne prvotní nadšení nebo nedojde k domyšlení všech detailů. Nepodceňujete to.
Na každé projekty jděte s rozumem
Nadšení, divoký impuls, to je jistě velmi dobré. Je to hnací motor každé podnikavosti. Ale rozhodně doporučujeme si vše promyslet. Sepsat si pro a proti a vůbec nejideálnější je sepsat si podnikatelský plán. Ten budete potřebovat například, i když budete potřebovat pro svou akci finanční podporu (investora, banku, ale třeba i úřad práce, když můžete využít finanční příspěvky ze státních programů).
TIP NA ČLÁNEK: Proč člověk věnuje tak málo času přemýšlení?
Podnikatelský nápad? Připravte se na vše předem
Učtěte si směr podnikání a najděte k němu cestu. Cílem by mělo být odhalit předem všechna slabá místa a připravit se na ně.
Mít odhad o prvotních nákladech, reálné návratnosti a vůbec schopnosti se prosadit.
Správný byznys plán by měl odpovídat na otázky typu:
- v čem chcete podnikat,
- jaký je nápad (poskytovat služby, zboží),
- komu budete nabízet (cílová skupina),
- jaká je situace na trhu (jeho analýza),
- cena služby nebo zboží,
- jakým způsobem budete vše poskytovat (prodej – internet tedy obvykle e-shop nebo kamenná prodejna, plnění – cestovní kanceláře, zážitkové agentury, výroba – ruční, strojová a tak dále).
TIP NA ČLÁNEK: Sdílená kancelář poskytuje prostě víc výhod
Finanční plán
Finance budou jednou z nejdůležitějších částí celého plánování. Musíte předem vědět, zda pro rozjezd podnikání vystačíte se svými prostředky (a jestli je na to vůbec chcete vynaložit), nebo budete řešit financování přes někoho jiného.
Finanční plán je důležitý pro:
- celkový rozpočet podniku – jeho rozjezd,
- reálný odhad příjmů a výdajů nejen v prvním roce podnikání,
- provoz,
- finanční cash flow.
Propagace a budování značky
Nezapomeňte také na vhodný marketing. Přemýšlejte nad způsoby propagace – zda vytvořit web, e-shop, logo, jak budovat značku a podobně.
Potřebná je i základní SWOT analýza. Jedná se o praktickou strategickou metodu, která pomůže lépe odhalit silné a slabé stránky celého projektu, také příležitosti a možné hrozby.
Vrhnout se na podnikání při zaměstnání? Co myslíte? → Problematika a nástrahy podnikání při zaměstnání – založení e-shopu