Home office se postupně z vyhledávaného benefitu, který mohli využívat někteří zaměstnanci k práci mimo sídlo firmy, stává povinností a nutností. Práce z domova, týkající se většinou profesí, které ke své činnosti využívají počítač, má však nadále svá lákadla. Mimo výhod samozřejmě najdeme i stinné stránky. Jak se s nimi vyrovnat a jak zajistit, aby práce z domu byla dělána vhodně efektivně?
Práce z domova – výhody jsou zřejmé
Je to samozřejmě úspora času, který člověk jinak stráví na cestě do práce a z práce. Dále je to velká míra flexibility, možnosti upravit si svůj časový rozvrh, možnost dělat i v ranních nebo nočních hodinách, o víkendu, dokonce i z dovolené. Moderní technologie dokáží propojit lidi i do rozsáhlých videokonferencí, aniž by bylo nutné se potkávat. Velkou míru pozitiv dává samozřejmě domácí prostředí, možnost pracovat a být doma s rodinou a tak dále. To vše si uvědomují i zaměstnavatelé a řada z nich přímo pracovní pozice s možností práce z domova nabízí.
Čtěte: Home office jako úleva i vyšší nároky
Práce z domu – záleží na úhlu pohledu
Některé výhody se ovšem současně mění na nevýhody. Řada lidí nemá určitou míru sebekázně a lépe se jim pracuje pod dohledem a dozorem vedoucích. Také mají problém donutit se doma začít pracovat. Spousta domácích podnětů může být najednou rušivá – rodina vyžaduje více pozornosti, současně je v bytě moc lidí a člověk se nemůže soustředit na práci a podobně.
Čtěte: Jak je to s BOZP na home office?
Čtěte: Může zaměstnavatel číst zaměstnanci poštu? Monitoring zaměstnanců
Jak tedy zajistit dostatečnou produktivitu a vysokou efektivitu práce i na home office?
- Dodržujte režim
Není nutné se budit ve stejnou dobu, jako byste šli zrovna do práce, ale určitě je vhodné nebrat home office jako jakousi “dovolenou”. Zaměstnavatel nebo klient bude vyžadovat výsledky, proto je nutné práci věnovat obdobný čas, jako běžně. Určitě tedy ne dlouhému vyspávání. Vstávejte v pravidelnou dobu a připravujte se jako byste šli opravdu do práce. Samozřejmě, že doma nemusíte být přímo v obleku, ale určitě vám ve vážnosti a soustředění více napomůže, když nebudete v pyžamu.
- Rozvrhněte si den
Naplánujte si, jak bude váš pracovní den vypadat. Vyčleňte určitou část dne rodině, samozřejmě domácím mazlíčkům i sami sobě, ale tak, aby tyto úseky nezabíhali do vašeho pracovního rozvrhu. Nařiďte i doma pevná pravidla tak, aby vás nikdo během práce nerušil. Mít pracovní hovor se svým šéfem a zároveň pokoj plný křičících dětí opravdu není to pravé. Chovejte se profesionálně.
- Organizujte si práci
Pečlivě si plánujte své úkoly a povinnosti, zaplňte si celý kalendář. To nejdůležitější neodsouvejte, ale snažte se vyřešit co nejdříve.
- Vytvořte si optimální prostředí
Určitě není dobré pracovat z postele nebo mít knihy v klíně. Pokud je to možné, vyhraďte si pro činnost určitý prostor, pracovní prostředí. Práci pravidelně přerušujte, nezapomínejte na jídlo a tekutiny. Nebude chybou si několikrát denně protáhnout tělo alespoň jednoduchými cviky.
- Buďte v kontaktu s kolegy a hlavně vedením
Nezapomínejte na aktivitu, kontaktujte se s ostatními, raďte se, prodávejte svou činnost. Slaďte si hodiny k poradám, informujte se vzájemně, kdy budete nejvíc v dosahu.
- Dělejte si přehled
Sumírujte každý den udělanou práci – nejlépe zjistíte, zda je práce dělána opravdu efektivně. Někteří zaměstnavatelé budou vyžadovat reporty, ale i kdyby ne, je lepší mít přesně evidováno, co jste stihli udělat. Buďte svědomití.
7. Které prostředky pomáhají ztlumit okolní ruch?
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce.
Čtěte: Jak si přivydělat z domova?
USPOŘÁDEJTE SI EFEKTIVNĚ ČAS I PRÁCI – TIME MANAGEMENT
foto / archiv LNR