Obvyklým marketingovým cílem je snaha o dosažení zvýšeného prodeje produktu nebo služby. Proto marketingové týmy vytvářejí cílený obsah, který si přejí šířit mezi maximální možné množství potenciálních zákazníků. Ideálem je pak obsah, který se doslova šíří jako požár například po sociálních sítích tím, že jej zákazníci sami sdílejí se svým okolím. Virální marketing je snem každého marketéra.
Virální marketing
Virální marketing je vlastně je určitá marketingová technika, která využívá především sociální sítě a další online platformy k šíření obsahu, který má potenciál se rychle rozšířit mezi uživateli. Tento typ marketingu se zaměřuje na to, aby lidé sami propagovali značku nebo produkt, často prostřednictvím sdílení vtipných, zajímavých nebo emocionálně silných materiálů. Těmi mohou být kupříkladu videa, obrázky nebo příběhy.
Smyslem je navýšení povědomí o značce a podpora prodeje prostřednictvím organického šíření informací mezi lidmi. Uživatelé se pak sami stávají jakýmisi nositeli marketingového sdělení, což znamená, že sami propagují obsah, aniž by si to často uvědomovali.
Co je k tomu třeba?
- Obsah – který musí být zajímavý a schopný vyvolat silné emoce, aby motivoval uživatele k jeho sdílení.
- Cílová skupina – tedy uživatelé, kteří budou ochotni sdílet obsah.
- Distribuční kanály – v tomto případě jde obvykle o využití sociálních sítí.
Kvalita
Zásadní pro virální marketing je vytvoření takového obsahu, který nějakým způsobem rezonuje s publikem a dokáže ho třeba i motivovat ke konečnému sdílení. Měl by proto být:
- Užitečný – řada lidí hledá na internetu odpovědi na konkrétní otázky na životní situace.
- Citový – emoce jsou zásadní pro tvorbu obsahu na sociálních sítích. Mohou být pozitivní, ale klidně i negativní, zkrátka takové, které publikem pohnou.
- Vtipný nebo zábavný – většina uživatelů hledá na sociálních sítích rozptýlení, nákup tak pro ně není prioritou. Proto musí být obsah natolik působivý, vtipný nebo originální, aby vyvolal kýženou reakci.
- Šiřitelný – tedy opatřený možností předávat jej dál, třeba prokliky nebo tlačítky pro sdílení na sítích, blozích apod.
Výhody virálního marketingu
Jak z uvedeného vyplývá, virální marketing je rychlý a efektivní způsob, jak získat pozornost a zapojení online. Mezi výhody patří:
- výjimečnost dosahu,
- ústní nebo vizuální dosah,
- přirozenost,
- schopnost budovat značku,
- vysoká návratnost investic.
Nevýhody virálního marketingu
Věc má samozřejmě i stinnou stránku, proto pozor na:
- to, abyste se připravili, že nad sdílením nebudete mít kontrolu,
- takže můžete mít i neúspěch,
- můžete se dostat pod palbu negativních emocí a hejterů,
- jste odkázáni na náhodu.
foto / archiv LNR